Reklamace a ochrana spotřebitelů
28.12.2013
Osobní zkušenosti a zdánlivě spletitá džungle formalit při vyřizování reklamací či výměny zboží mnohé dokáže odradit natolik, že raději oželí své peníze, než by vadné zboží reklamovali. Stačí málo. Pokud znáte svá práva, nebo víte, kam se obrátit v případě, že s reklamací potřebujete poradit, nemusí být tento proces složitým martýriem.
Jednejte včas
Spotřebitel se svých práv domůže, pokud bude jednat včas, na správném místě a v souladu se stanovenými pravidly. Na reklamaci zboží máte ze zákona nárok. Výměnu vadného zboží, případně vrácení peněz obvykle požadujeme v případě, když výrobek vykazuje vady, a tím se stává nefunkční. V tomto případě je potřeba před výměnou nejdříve zboží reklamovat. Spotřebitel může přímo ovlivnit časovou prodlevu, která nastává mezi zjištěním vady a samotnou reklamací. Čím dříve se s reklamací na obchodníka spotřebitel obrátí, tím lépe. Pokud tedy vadné zboží používá dále a reklamaci uplatní až později, nemusí být uznána.
Záruční doba na všechny věci spotřebního charakteru je dva roky. Během záruční doby je za vady odpovědný prodejce, nikoli výrobce. Záruční doba začíná běžet až od převzetí věci kupujícím, nikoliv tedy například datem výroby věci. Pokud je reklamace v běhu a čeká se na její vyřízení, tak je tato záruční doba pozastavena. Při reklamaci je nezbytné, aby na dokladu o ní bylo uvedeno, po jakou dobu bylo zboží u prodejce v opravě. Bez souhlasu spotřebitele je prodlužování doby na vyřízení reklamace porušením zákona o ochraně spotřebitele.
Může však nastat situace, kdy chcete zboží vyměnit nebo požadovat vrácení peněz, protože vás k tomu vedou ryze osobní důvody. Jsou to známé případy nevhodných, zpravidla vánočních či jiných dárků, které nevyhovují, nelíbí se nám nebo mají špatnou velikost. V tomto případě zákon žádnou povinnost neukládá a záleží jen na vůli prodejce, zda požadavku vyhoví. Současný konkurenční tlak a snaha udržet si zákazníka však prodejce vede ke vstřícnému přístupu. Přestože žádný zákonný předpis nestanovuje povinnost vrátit reklamovaný výrobek v originálním obalu, je dobrým zvykem respektovat podmínky prodejců, kteří požadují navrácení zboží v původních obalech (počítačové komponenty, spotřební elektronika aj.) nebo neodstřižené visačky u textilního zboží.
Postup při reklamaci zboží
Práva a povinnosti prodávajícího i kupujícího při reklamaci stanovuje zákon o ochraně spotřebitele. Vyřízení reklamace závisí na povaze reklamované vady. V prvé řadě je třeba rozlišit, zda jde vadu výrobku odstranit či ne, a zda vada brání řádnému užívání věci. Pokud je vada odstranitelná, pak může spotřebitel požadovat odstranění závady. Opravu věci lze žádat i opakovaně. Pokud počet oprav překročí únosnou míru, pak má spotřebitel právo na výměnu věci nebo odstoupení od smlouvy a požadovat od prodejce vrácení peněz. Záleží na tom, co je v dané situaci lepší.
Postup je obdobný, jestliže má zboží vadu neodstranitelnou. Pokud nelze zboží používat v plném rozsahu, má spotřebitel právo na výměnu věci nebo může odstoupit od smlouvy a obdržet zpět kupní cenu. Může nastat ještě případ, kdy má věc neodstranitelnou vadu, která však nebrání v jejím užívání a spotřebitel nechce čekat na opravu. V tomto případě může požadovat u prodejce přiměřenou slevu z kupní ceny výrobku.
Reklamaci je třeba uplatnit vždy tam, kde jste výrobek koupili. Tuto skutečnost doložíte paragonem, záručním listem případně výpisem z platební karty. Před reklamací věc očistěte, a pokud máte k dispozici originální obal, určitě do něj výrobek zabalte. V provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizovat reklamace, s nímž je nutné vyplnit protokol. Záznam má mít uvedeno datum uplatnění reklamace, důvod a způsob jejího vyřízení. Pokud spotřebitel požaduje výměnu zboží, je nutné tento požadavek do protokolu uvést. Prodejce do reklamačního protokolu uvede datum vyřízení reklamace a potvrdí, jakým způsobem byla vyřízena.
Prodejce je podle zákona o ochraně spotřebitele povinen rozhodnout o reklamaci ihned, složitější případy se vyřizují do tří pracovních dnů. Pokud prodávající reklamaci neuzná, měl by vystavit písemné potvrzení, v němž výslovně uvede důvod, proč reklamaci odmítá. Uznaná reklamace musí být podle zákona vyřízena nejpozději do 30 dnů ode dne jejího uplatnění. Pokud prodejce vyřízení reklamace nestihne v termínu, má spotřebitel stejná práva, jako kdyby byla na věci neodstranitelná vada. Má tedy právo buď na výměnu za nové zboží, nebo odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.
Základní práva při reklamaci stanoví občanský zákoník (§ 619 a následující) a zákon o ochraně spotřebitele. Prodejce si se zákazníkem může dohodnout i tzv. něco navíc, ale vždy to může být jen ve prospěch spotřebitele. Typickým příkladem je například prodloužení záruční lhůty, ale její zkrácení nikoliv. Výjimku tvoří prodloužení doby opravy, než stanoví zákon, kdy s prodlouženou lhůtou zákazník může (nikoliv musí) souhlasit. Reklamovat je možné i zlevněné zboží. Záruční podmínky se však nevztahují na věci rychle se kazící a už použité věci, které nabízejí bazary, secondhandy a zastavárny.
Zákazník má právo na úhradu nutných nákladů, které souvisí s uplatněním práv z odpovědnosti za vady. Jde zejména o náklady spojené s dopravou, ale také třeba o poštovné nebo telefonní poplatky.
U výrobků zakoupených v zahraničí si ověřte, jaké mají záruční podmínky, kde můžete uplatnit reklamaci a které země poskytují výrobci servis. V případě reklamací a oprav je nutné se obracet přímo na dodavatele zboží. K reklamaci budete potřebovat také doklad o koupi nebo jiný doklad, který prokazuje nákup v dané prodejně. Ve většině zemí platí k vyřízení reklamace tzv. obvyklá lhůta v rozsahu 4 až 6 týdnů. V reklamačním dopise žádejte a stanovte si datum odpovědi. Při nákupu na dálku máte obvykle právo do určité doby k odstoupení bez udání důvodu. Je potřeba však upozornit, že dvouletá záruční doba neplatí ve všech zemích EU a mimo EU je v některých případech těžké domoci se dvouleté záruky nebo oprav.
Kam se obrátit, když si nevíte rady
V případě potřeby je možné se obrátit na instituce, které řeší reklamační potíže každého jednotlivého případu.
Jedná se zejména o Sdružení obrany spotřebitelů (SOS): http://poradna.spotrebitele.info, případně Sdružení českých spotřebitelů: www.spotrebitel.cz.
Služby spotřebitelských poraden poskytuje také Česká obchodní inspekce: http://www.coi.cz.
Pokud prodejce odmítne reklamaci uznat, nezbude než se obrátit na soud. Jestliže soud uzná reklamaci jako oprávněnou, platí náklady soudního řízení a výdaje spotřebitele za advokáta také obchodník. Všeobecně platí fakt, že české právo zpravidla chrání právě spotřebitele jako slabší stranu kupní smlouvy.
-ar-
Článek byl zobrazen 14399 krát.
Diskuze k článku
Nenalezen žádný záznam
Kontextová reklama
Umělé zelené stěny do soukromých i komerčních interiérů
Umělé zelené stěny FLORUM jsou trvanlivé, nenáročné na údržbu a poskytují vysokou míru zakrytí. Nepotřebují závlahu a jsou vhodné i do tmavých míst.SYSTRA - žaluzie, rolety, markýzy
Český výrobce stínící techniky - dodáváme venkovní žaluzie, screenové rolety, venkovní rolety, interiérové stínění, markýzy a slunolamy. Atypy jsou naše specialita.Stýská se vám po létě? Pořiďte si bazén se zimní slevou!
Využijte nejvýhodnějších cen plastových bazénů MACHOV během zimních měsíců. Odolné bazény s unikátní konstrukcí, se zastřešením a zárukouTepelná čerpadla Mach – Chameleon
Česká tepelná čerpadla Mach Chameleon s rozsáhlým řízením. Servis a vzdálená správa přímo od výrobce s tradicí 28 let. Vývoj, výroba, instalace a servis tepelných čerpadel.TERRAN – barevný svět střech
Když se dokonalá směs barev a tvarů smíchá s téměř staletými výrobními zkušenostmi a technologiemi, vznikne nadčasový a moderní střešní systém. Naše společnost, která působí na trhu už několik generací, se vyznačuje neustálou snahou o inovaci a rozvoj našich služeb.Stavební systém VELOX od firmy HOFFMANN Chrudim
Využijte zkušeností lídra a výhradního partnera výrobny stavebního systému VELOX. Již přes 2900 realizací stavebního systému VELOX energeticky úsporných, nízkoenergetických a pasivních staveb za posledních 32 let. Zkušenost. Kvalita. Serióznost.
Další články na téma Poradenství a služby
Věřitelství, aneb jak půjčit peníze a nenaletět?
Možná jste se sami už někdy v životě stali věřitelem, když jste kamarádovi půjčili peníze v dobré víře, že vám je brzy vrátí. Bohužel se tak nestalo a vy jste ve výsledku přišli o nejen o peníze, ale i o kamaráda. Při půjčování peněz je dobré vědět, jakých chyb se vyvarovat a na co si dát pozor. Vyřešit dilema jestli půjčit či nepůjčit pro vás pak bude jednodušší.
Platební rozkaz aneb než u vás zazvoní exekutor
Exekuce – možná si říkáte, že něco takového vás nemůže potkat, ale pravdou je, že se to může stát naprosto komukoliv. Stačí, pokud jste nezaplatili jednu jedinou složenku! Nejhorší je, že to nemuselo být ani vaší vinou, ale toho, komu dlužíte, to nemusí vůbec zajímat. Jednoho dne se tak můžete dočkat platebního rozkazu od soudu…
Srovnání hypoték – jak si vybrat tu nejvýhodnější hypotéku?
Kupujete byt či dům a rozhodli jste se jej financovat hypotékou? Pravděpodobně tak obcházíte banky a zjišťujete, která vám poskytne ten nejvýhodnější hypoteční úvěr. Ušetřit drahocenný čas můžete tím, že si nabídku hypoték jednotlivých bank porovnáte online na hypoteční kalkulačce. Získáte tak nezávislé a zcela objektivní srovnání hypoték všech bank.
Převod bytu do osobního vlastnictví – co možná nevíte?
Privatizace bytů už probíhá nějaký čas v podstatě ve všech městech, obcích a městských částech České republiky. Máte-li tedy v plánu převést nejen družstevní byt do osobního vlastnictví, následující řádky jsou určeny právě vám.
Potřebujete půjčit peníze, ale nevíte, kde jsou půjčky výhodné? Jednoduše si je srovnejte.
Alespoň občas se drtivá většina z nás dostane do situace, kdy potřebujeme finanční injekci. Stává se to v situacích, kdy dojde k nečekané nepříjemné události, jako např. poruše auta, vypovězení plynového kotle, když potřebujeme dětem zaplatit kroužky ve škole atd. Stejně tak nás ale do této situace může dostat nezodpovědný zaměstnavatel, který otálí se zasláním výplaty na náš účet, a my zjišťujeme, že bankovní účet i peněženka zejí prázdnotou.
Srovnání hypoték – jak si přehledně srovnat nabídky bank?
Jedna je taková a druhá zase maková, ale která je ta pravá? Hypotéka je závazek na mnoho let, vybírejte proto pečlivě. Najít tu nejlepší je práce podobná hledání jehly v kupce sena. Že se vám točí hlava z neznámých pojmů, zkratek, podezřele komplikovaných podmínek a zvláštních poplatků? Připadáte si, jak princ z pohádky o Popelce? Přestaňte běhat od banky k bance se střevíčkem. Víme, jak si přehledně a zdarma srovnat aktuální nabídky bank.
Pohroma jménem prasklé potrubí – jak si s ní úspěšně poradit?
Pohromy v domácnosti přicházejí nečekaně a vždy v tu nejnevhodnější dobu. Zastaralé potrubí, které z ničeho nic praskne, je jednou z nich. Sice to může znít jako banální problém, ale škody se mnohdy vyšplhají do milionů korun, tím spíš, pokud voda zasáhne i majetek sousedů. Jak těmto nepříjemným situacím předcházet a jak je řešit, když už nastanou?
Hypotéka naruby. Nechte si vyplatit váš dům či byt a užijte si zralý věk
Žijeme v době, kdy se řada z nás ocitá v nelehkých životních situacích a na důchod ani raději nepomýšlíme. Kde ale později vzít potřebné finance, abychom příjemně a hlavně se ctí dožili? Pomoci vám může v budoucnu hypotéka naruby nebo dnes už také zpětný odkup nemovitosti, který nabízejí některé firmy. Jak to vypadá v praxi?