ČOI a ochrana spotřebitele
17.07.2010
Česká obchodní inspekce (ČOI) zajišťuje pro občany servis poskytující informace k spotřebitelské tématice. Mezi nejčastěji řešené spotřebitelské potíže patří otázky reklamačního řízení. Zde může ČOI účinně pomoci.
Nejčastější spory
Mezi otázky reklamačního řízení spadají nejčastěji ty, které řeší rozpor s uplatňováním reklamací a kupní smlouvou v období prvních šesti měsíců od zakoupení zboží či s ověřováním dodržení zákonem stanovené lhůty k vyřízení reklamace.
V pořadí druhým nejčastěji řešeným okruhem potíží je nedodržení termínů a rozsahu služby, který se projevuje především v současné době zvláště u smluv o dílo souvisejících s výstavbou či rekonstrukcí rodinných domů a bytů. Bez řádně uzavřené písemné objednávky se však i zde manévrovací prostor ČOI značně zmenšuje. Převážná část takto vzniklých problémů musí být následně řešena občanskoprávní cestou, stejně jako spory v reklamačním řízení.
K dalším dotazům a podnětům patří například podezření na nebezpečnost prodávaných výrobků, a to především zboží pro děti (hračky, oblečení aj.), nedodržování zásad poctivosti prodeje, neposkytování zákonem stanovených informací při prodeji věcí a služeb, případně nevydávání dokladů o zakoupení výrobku nebo služby na vyžádání spotřebitele.
Předváděcí akce a podomní prodej
Další početná skupina dotazů se týká problematiky prodeje prostřednictvím komunikačních prostředků na dálku, a to především prostřednictvím internetu a prodeje mimo prostory obvyklé k podnikání, kam náleží zejména předváděcí akce a podomní prodej.
Tady je nutné připomenout, že ČOI sice může prověřovat, zda se prodejce při nabídce a následném prodeji nedopouští nekalých obchodních praktik, ale zároveň nemá šanci zpětně klamavé či dokonce agresivní obchodní praktiky při těchto prodejích prokázat. Často je to značně složité, ne-li přímo nemožné, zejména pokud se prodej mimo prostory obvyklé k podnikání týká v převážné míře seniorů.
Pokud vezmeme v úvahu, že kupní smlouvy, které se uzavírají v průběhu předváděcích akcí, jsou velmi často v poslední době doprovázeny také uzavřením smlouvy o spotřebitelském úvěru, pak lze právě seniorům doporučit návštěvu poradensko-informační kanceláře ČOI již v rámci prevence. Je rozumné nečekat, až se v důsledku podcenění rizik zadluží zakoupením v mnohých případech nepotřebného a značně předraženého zboží.
Důležitá je prevence
Podobné spotřebitelské potíže jsou kompetentní pracovníci ČOI připraveni řešit v rozsahu svých pravomocí. Jde především o případy vyřizování reklamací zboží a služeb, záručních lhůt, odstranitelných vad zboží, internetového obchodování, nákupu věcí na předváděcích akcích apod. Pro případ konzultací konkrétních případů je dobré si dopředu připravit a vzít s sebou veškeré podklady týkající se zboží či služby jako je doklad o zakoupení, smlouvu, fakturu, reklamační protokol, případně další korespondenci vztahující se k případu.
V zájmu spotřebitelů by však všeobecně mělo být, aby poradensko-informační služby ČOI mnohem více využívali především v rámci prevence a nejen v případech, kdy už problémy vznikly. Zásada, že neznalost zákona neomlouvá, totiž platí stejně pro prodejce, jako pro spotřebitele.
Co nespadá do pravomoci ČOI
Spotřebitelé by si však měli uvědomit, že do kompetence ČOI nepatří přezkoumávání správnosti rozhodnutí prodejce v reklamačním řízení. Proto by se spory vzniklé nesouhlasem spotřebitele se závěry reklamačního řízení měly ve většině případů řešit občanskoprávní cestou.
-ar-
Články s podobnou tématikou
Reklamace a ochrana spotřebitelů
Proč je dobré pojistit si hypotéku
6 nejčastějších chyb při pojišťování majetku
V registru dlužníků pod drobnohledem
Jak najít poctivou nebankovní půjčku?
Článek byl zobrazen 11368 krát.
Diskuze k článku
diskriminace zákazníků
Petr Dostál | 07.12.2022 12:54:56
Vážení, v prodejně TESCO na Lukách zavedli dvojí ceny. Jedna běžná drahá, druhá na jejich kartu výrazně levnější. Kartu ván však vydají pouze na chytrý telefon, takže méně majetní musí kupovat podstatně dražší zboží. Také samotné označování cen u zboží je záměrně zavádějící. Jak je možně tuto zcela jednoznačnou diskriminaci provozovat bez právního postihu?
Kontextová reklama
SYSTRA - žaluzie, rolety, markýzy
Český výrobce stínící techniky - dodáváme venkovní žaluzie, screenové rolety, venkovní rolety, interiérové stínění, markýzy a slunolamy. Atypy jsou naše specialita.TERRAN – barevný svět střech
Když se dokonalá směs barev a tvarů smíchá s téměř staletými výrobními zkušenostmi a technologiemi, vznikne nadčasový a moderní střešní systém. Naše společnost, která působí na trhu už několik generací, se vyznačuje neustálou snahou o inovaci a rozvoj našich služeb.Stýská se vám po létě? Pořiďte si bazén se zimní slevou!
Využijte nejvýhodnějších cen plastových bazénů MACHOV během zimních měsíců. Odolné bazény s unikátní konstrukcí, se zastřešením a zárukouTepelná čerpadla Mach – Chameleon
Česká tepelná čerpadla Mach Chameleon s rozsáhlým řízením. Servis a vzdálená správa přímo od výrobce s tradicí 28 let. Vývoj, výroba, instalace a servis tepelných čerpadel.Umělé zelené stěny do soukromých i komerčních interiérů
Umělé zelené stěny FLORUM jsou trvanlivé, nenáročné na údržbu a poskytují vysokou míru zakrytí. Nepotřebují závlahu a jsou vhodné i do tmavých míst.Stavební systém VELOX od firmy HOFFMANN Chrudim
Využijte zkušeností lídra a výhradního partnera výrobny stavebního systému VELOX. Již přes 2900 realizací stavebního systému VELOX energeticky úsporných, nízkoenergetických a pasivních staveb za posledních 32 let. Zkušenost. Kvalita. Serióznost.
Další články na téma Poradenství a služby
Ručitel má těžký život, zvláště když dlužník nesplácí
Než se někomu upíšete jako ručitel, dobře si to rozmyslete. Nejde totiž jen o formalitu, ale o závazek, který vás staví na stejnou pozici, jako samotného dlužníka. Svým podpisem jste slíbili, v případě nutnosti zaujmete dlužníkovo místo a vyrovnáte jeho dluh ze svého majetku. Jestliže chcete například stavět dům, rozhodně dejte od ručitelství ruce pryč!
Nepodceňujte pojištění domácnosti
V domácnosti máme spoustu cenných věcí, o které se bojíme. Jejich hodnota mnohdy není malá a znovu už bychom si je třeba nepořídili. Abychom svou investici do vybavení domácnosti ochránili, je dobré domácnost pojistit.
Pojištění odpovědnosti za škodu se hodí nejen v předvánočním shonu
V životě nás může potkat spousta nečekaných a mnohdy i nepříjemných událostí. Někdy můžeme svou vlastní neopatrností, ale i bez vlastního přičinění způsobit někomu škodu. Poškozený pak má zákonné právo chtít škodu uhradit a s tím nám může pomoci pojištění odpovědnosti. Vyjde ročně na pár stokorun, ale ušetří i statisíce – smysl tedy rozhodně má.
3 důležité kroky při prodeji nemovitosti
Důvody pro prodej nemovitosti mohou být různé - zvětšující se rodina, dědictví, svatba, rozvod, lépe placená práce, pracovní příležitost v jiném městě, špatná finanční situace. Samotný proces prodeje se naopak skládá ze stejných kroků a probíhá podobně. Do všech fází prodeje vstupují lidé se svými představami, cíli, pohnutkami, záměry a emocemi, které se nemusí vždy shodovat a doplňovat. Pro hladký průběh bez komplikací je třeba celou akci předem dobře připravit a rozvážit.
100% hypotéka v roce 2019
100% hypotéky a mírnější DTI/DSTI pro klienty do 36 let? Ministerstvo financí připravuje novelu zákona, která zvýší dostupnost vlastnického bydlení mladým s nižšími příjmy a bez vlastních úspor.
Hypotéka naruby. Nechte si vyplatit váš dům či byt a užijte si zralý věk
Žijeme v době, kdy se řada z nás ocitá v nelehkých životních situacích a na důchod ani raději nepomýšlíme. Kde ale později vzít potřebné finance, abychom příjemně a hlavně se ctí dožili? Pomoci vám může v budoucnu hypotéka naruby nebo dnes už také zpětný odkup nemovitosti, který nabízejí některé firmy. Jak to vypadá v praxi?
Dala Vám realitka nůž na krk? Pomůže Vám rychlá půjčka
S tou budete moci zálohu na vybraný byt či dům složit prakticky okamžitě (v ideální den ještě v době podání žádosti o půjčku). Nestane se Vám tedy to, že Vám kvůli čekání na výplatu „vyfoukne“ vysněnou nemovitost někdo jiný. Zajímají Vás podrobnosti této nabídky Pokračujte ve čtení!
Pojištění domova: Víme, na co si dát pozor
Požár, vloupání nebo prasklé potrubí – ve všech těchto případech vám pojišťovna vyplatí pojistné plnění, které pokryje vzniklé škody. Tedy za předkladu, že máte pojištění majetku správně nastavené. Poradíme vám, na co se v pojistné smlouvě zaměřit i jak na pojistném ušetřit.