ČOI a ochrana spotřebitele
17.07.2010
Česká obchodní inspekce (ČOI) zajišťuje pro občany servis poskytující informace k spotřebitelské tématice. Mezi nejčastěji řešené spotřebitelské potíže patří otázky reklamačního řízení. Zde může ČOI účinně pomoci.
Nejčastější spory
Mezi otázky reklamačního řízení spadají nejčastěji ty, které řeší rozpor s uplatňováním reklamací a kupní smlouvou v období prvních šesti měsíců od zakoupení zboží či s ověřováním dodržení zákonem stanovené lhůty k vyřízení reklamace.
V pořadí druhým nejčastěji řešeným okruhem potíží je nedodržení termínů a rozsahu služby, který se projevuje především v současné době zvláště u smluv o dílo souvisejících s výstavbou či rekonstrukcí rodinných domů a bytů. Bez řádně uzavřené písemné objednávky se však i zde manévrovací prostor ČOI značně zmenšuje. Převážná část takto vzniklých problémů musí být následně řešena občanskoprávní cestou, stejně jako spory v reklamačním řízení.
K dalším dotazům a podnětům patří například podezření na nebezpečnost prodávaných výrobků, a to především zboží pro děti (hračky, oblečení aj.), nedodržování zásad poctivosti prodeje, neposkytování zákonem stanovených informací při prodeji věcí a služeb, případně nevydávání dokladů o zakoupení výrobku nebo služby na vyžádání spotřebitele.
Předváděcí akce a podomní prodej
Další početná skupina dotazů se týká problematiky prodeje prostřednictvím komunikačních prostředků na dálku, a to především prostřednictvím internetu a prodeje mimo prostory obvyklé k podnikání, kam náleží zejména předváděcí akce a podomní prodej.
Tady je nutné připomenout, že ČOI sice může prověřovat, zda se prodejce při nabídce a následném prodeji nedopouští nekalých obchodních praktik, ale zároveň nemá šanci zpětně klamavé či dokonce agresivní obchodní praktiky při těchto prodejích prokázat. Často je to značně složité, ne-li přímo nemožné, zejména pokud se prodej mimo prostory obvyklé k podnikání týká v převážné míře seniorů.
Pokud vezmeme v úvahu, že kupní smlouvy, které se uzavírají v průběhu předváděcích akcí, jsou velmi často v poslední době doprovázeny také uzavřením smlouvy o spotřebitelském úvěru, pak lze právě seniorům doporučit návštěvu poradensko-informační kanceláře ČOI již v rámci prevence. Je rozumné nečekat, až se v důsledku podcenění rizik zadluží zakoupením v mnohých případech nepotřebného a značně předraženého zboží.
Důležitá je prevence
Podobné spotřebitelské potíže jsou kompetentní pracovníci ČOI připraveni řešit v rozsahu svých pravomocí. Jde především o případy vyřizování reklamací zboží a služeb, záručních lhůt, odstranitelných vad zboží, internetového obchodování, nákupu věcí na předváděcích akcích apod. Pro případ konzultací konkrétních případů je dobré si dopředu připravit a vzít s sebou veškeré podklady týkající se zboží či služby jako je doklad o zakoupení, smlouvu, fakturu, reklamační protokol, případně další korespondenci vztahující se k případu.
V zájmu spotřebitelů by však všeobecně mělo být, aby poradensko-informační služby ČOI mnohem více využívali především v rámci prevence a nejen v případech, kdy už problémy vznikly. Zásada, že neznalost zákona neomlouvá, totiž platí stejně pro prodejce, jako pro spotřebitele.
Co nespadá do pravomoci ČOI
Spotřebitelé by si však měli uvědomit, že do kompetence ČOI nepatří přezkoumávání správnosti rozhodnutí prodejce v reklamačním řízení. Proto by se spory vzniklé nesouhlasem spotřebitele se závěry reklamačního řízení měly ve většině případů řešit občanskoprávní cestou.
-ar-
Články s podobnou tématikou
Reklamace a ochrana spotřebitelů
Proč je dobré pojistit si hypotéku
6 nejčastějších chyb při pojišťování majetku
V registru dlužníků pod drobnohledem
Jak najít poctivou nebankovní půjčku?
Článek byl zobrazen 10605 krát.
Diskuze k článku
diskriminace zákazníků
Petr Dostál | 07.12.2022 12:54:56
Vážení, v prodejně TESCO na Lukách zavedli dvojí ceny. Jedna běžná drahá, druhá na jejich kartu výrazně levnější. Kartu ván však vydají pouze na chytrý telefon, takže méně majetní musí kupovat podstatně dražší zboží. Také samotné označování cen u zboží je záměrně zavádějící. Jak je možně tuto zcela jednoznačnou diskriminaci provozovat bez právního postihu?
Kontextová reklama
Umělé zelené stěny do soukromých i komerčních interiérů
Umělé zelené stěny FLORUM jsou trvanlivé, nenáročné na údržbu a poskytují vysokou míru zakrytí. Nepotřebují závlahu a jsou vhodné i do tmavých míst.Kvalitní nábytek české výroby
Moderní český nábytek za rozumnou cenu - kuchyně, obývací pokoje, ložnice, dětské pokoje, předsíně, kanceláře. Vybavte si celý dům v jednom stylu. Nábytek MONARC - nábytek s tradicí od roku 1991.Tepelná čerpadla Mach – Chameleon
Vysoce výkonná česká tepelná čerpadla Mach Chameleon. Servis a vzdálená správa přímo od výrobce s dlouholetou tradicí. Vývoj, výroba, instalace a servis tepelných čerpadel.Terasy na klíč - rok 2024 na nové terase
Terasy a ploty, WPC i dřevěné materiály, různé dekory, realizace na klíč profesionálně a kvalitně. Terasová prkna skladem, vyberte si terasu na našem e-shopu nebo nás navštivte v terasovém centru a objednejte si termín realizace včas. Poradíme vám s projektem dle vašich představ.Moderní rodinné domy ze zateplených tvárnic Durisol
Zateplené tvárnice DURISOL mají řadu předností. Domy stavěné z tohoto systému jsou navíc moderní, promyšlené do posledního detailu a krásné. Prohlédněte si náš katalog RD!SYSTRA - žaluzie, rolety, markýzy
Český výrobce stínící techniky - dodáváme venkovní žaluzie, screenové rolety, venkovní rolety, interiérové stínění, markýzy a slunolamy. Atypy jsou naše specialita.
Další články na téma Poradenství a služby
Prodej nemovitosti zatížené hypotékou – jak postupovat?
Pořídili jste si dům či byt na hypotéku a po pár letech zjišťujete, že už pro vás není dostatečně velký? Stěhujete se za prací nebo vám zkrátka nevyhovuje prostředí, kde žijete? Nebo naopak nezvládáte splácet tak vysokou hypotéku a raději byste se přestěhovali do menšího? Všechny tyto situace mají řešení, prodej nemovitosti zatížené hypotékou není ničím neobvyklým.
Reklamace a ochrana spotřebitelů
Osobní zkušenosti a zdánlivě spletitá džungle formalit při vyřizování reklamací či výměny zboží mnohé dokáže odradit natolik, že raději oželí své peníze, než by vadné zboží reklamovali. Stačí málo. Pokud znáte svá práva, nebo víte, kam se obrátit v případě, že s reklamací potřebujete poradit, nemusí být tento proces složitým martýriem.
ČOI a ochrana spotřebitele
Česká obchodní inspekce (ČOI) zajišťuje pro občany servis poskytující informace k spotřebitelské tématice. Mezi nejčastěji řešené spotřebitelské potíže patří otázky reklamačního řízení. Zde může ČOI účinně pomoci.
Převod bytu do osobního vlastnictví – co možná nevíte?
Privatizace bytů už probíhá nějaký čas v podstatě ve všech městech, obcích a městských částech České republiky. Máte-li tedy v plánu převést nejen družstevní byt do osobního vlastnictví, následující řádky jsou určeny právě vám.
Pojištění domácnosti: Co byste o něm měli vědět?
Stejně jako vaše auto potřebuje pojištění v podobě povinného ručení, měla by i vaše domácnost mít pojištění. Co všechno byste měli o pojištění domácnosti vědět a v jakých případech vám může pomoci?
Platební rozkaz aneb než u vás zazvoní exekutor
Exekuce – možná si říkáte, že něco takového vás nemůže potkat, ale pravdou je, že se to může stát naprosto komukoliv. Stačí, pokud jste nezaplatili jednu jedinou složenku! Nejhorší je, že to nemuselo být ani vaší vinou, ale toho, komu dlužíte, to nemusí vůbec zajímat. Jednoho dne se tak můžete dočkat platebního rozkazu od soudu…
Jak se liší ceny elektřiny podle krajů? Jak je můžeme ovlivnit?
Elektřina, která k vám doputuje, je stále jedna, nikterak se neliší, přes to za ni může každý zákazník platit zcela odlišnou cenu. Vysvětlení můžeme hledat hned v několik důvodech. Jedním z nich jsou například rozdílné ceny distribučních poplatků, konečnou cenu pochopitelně výrazně ovlivní volba konkrétního dodavatele elektřiny.
Sjednáváme hypotéku: na co se nás budou ptát?
Rozhodli jste se, že pronájem či bydlení u rodičů vyměníte za vlastní byt? Nebo máte pozemek a chcete co nejdříve začít stavět? Už víte, že bydlení zafinancujete pomocí hypotéky? Výborně, jedno z nejdůležitějších rozhodnutí v životě máte za sebou. Teď vás čeká několik schůzek v bance či doma s finančním poradcem. Víte, jaké dotazy a proč můžete při sjednávání hypotéky očekávat? Pojďme se na ně podívat.