ČOI a ochrana spotřebitele
17.07.2010
Česká obchodní inspekce (ČOI) zajišťuje pro občany servis poskytující informace k spotřebitelské tématice. Mezi nejčastěji řešené spotřebitelské potíže patří otázky reklamačního řízení. Zde může ČOI účinně pomoci.
Nejčastější spory
Mezi otázky reklamačního řízení spadají nejčastěji ty, které řeší rozpor s uplatňováním reklamací a kupní smlouvou v období prvních šesti měsíců od zakoupení zboží či s ověřováním dodržení zákonem stanovené lhůty k vyřízení reklamace.
V pořadí druhým nejčastěji řešeným okruhem potíží je nedodržení termínů a rozsahu služby, který se projevuje především v současné době zvláště u smluv o dílo souvisejících s výstavbou či rekonstrukcí rodinných domů a bytů. Bez řádně uzavřené písemné objednávky se však i zde manévrovací prostor ČOI značně zmenšuje. Převážná část takto vzniklých problémů musí být následně řešena občanskoprávní cestou, stejně jako spory v reklamačním řízení.
K dalším dotazům a podnětům patří například podezření na nebezpečnost prodávaných výrobků, a to především zboží pro děti (hračky, oblečení aj.), nedodržování zásad poctivosti prodeje, neposkytování zákonem stanovených informací při prodeji věcí a služeb, případně nevydávání dokladů o zakoupení výrobku nebo služby na vyžádání spotřebitele.
Předváděcí akce a podomní prodej
Další početná skupina dotazů se týká problematiky prodeje prostřednictvím komunikačních prostředků na dálku, a to především prostřednictvím internetu a prodeje mimo prostory obvyklé k podnikání, kam náleží zejména předváděcí akce a podomní prodej.
Tady je nutné připomenout, že ČOI sice může prověřovat, zda se prodejce při nabídce a následném prodeji nedopouští nekalých obchodních praktik, ale zároveň nemá šanci zpětně klamavé či dokonce agresivní obchodní praktiky při těchto prodejích prokázat. Často je to značně složité, ne-li přímo nemožné, zejména pokud se prodej mimo prostory obvyklé k podnikání týká v převážné míře seniorů.
Pokud vezmeme v úvahu, že kupní smlouvy, které se uzavírají v průběhu předváděcích akcí, jsou velmi často v poslední době doprovázeny také uzavřením smlouvy o spotřebitelském úvěru, pak lze právě seniorům doporučit návštěvu poradensko-informační kanceláře ČOI již v rámci prevence. Je rozumné nečekat, až se v důsledku podcenění rizik zadluží zakoupením v mnohých případech nepotřebného a značně předraženého zboží.
Důležitá je prevence
Podobné spotřebitelské potíže jsou kompetentní pracovníci ČOI připraveni řešit v rozsahu svých pravomocí. Jde především o případy vyřizování reklamací zboží a služeb, záručních lhůt, odstranitelných vad zboží, internetového obchodování, nákupu věcí na předváděcích akcích apod. Pro případ konzultací konkrétních případů je dobré si dopředu připravit a vzít s sebou veškeré podklady týkající se zboží či služby jako je doklad o zakoupení, smlouvu, fakturu, reklamační protokol, případně další korespondenci vztahující se k případu.
V zájmu spotřebitelů by však všeobecně mělo být, aby poradensko-informační služby ČOI mnohem více využívali především v rámci prevence a nejen v případech, kdy už problémy vznikly. Zásada, že neznalost zákona neomlouvá, totiž platí stejně pro prodejce, jako pro spotřebitele.
Co nespadá do pravomoci ČOI
Spotřebitelé by si však měli uvědomit, že do kompetence ČOI nepatří přezkoumávání správnosti rozhodnutí prodejce v reklamačním řízení. Proto by se spory vzniklé nesouhlasem spotřebitele se závěry reklamačního řízení měly ve většině případů řešit občanskoprávní cestou.
-ar-
Články s podobnou tématikou
Reklamace a ochrana spotřebitelů
Proč je dobré pojistit si hypotéku
6 nejčastějších chyb při pojišťování majetku
V registru dlužníků pod drobnohledem
Jak najít poctivou nebankovní půjčku?
Článek byl zobrazen 11226 krát.
Diskuze k článku
diskriminace zákazníků
Petr Dostál | 07.12.2022 12:54:56
Vážení, v prodejně TESCO na Lukách zavedli dvojí ceny. Jedna běžná drahá, druhá na jejich kartu výrazně levnější. Kartu ván však vydají pouze na chytrý telefon, takže méně majetní musí kupovat podstatně dražší zboží. Také samotné označování cen u zboží je záměrně zavádějící. Jak je možně tuto zcela jednoznačnou diskriminaci provozovat bez právního postihu?
Kontextová reklama
Klimatizace s montáží pro váš dům, byt nebo kancelář
Montujeme klimatizace pro celé ČR. Široký výběr modelů klimatizací mnoha značek. Poradíme s výběrem vhodného typu klimatizace pro dům, byt nebo firemní prostory. Rychlá a spolehlivá montáž s garancí. Úsporné řešení pro ekologické vytápění i chlazení. Možnost dotací!Schody na zakázku od českého výrobce
Trepp-art vám nabízí dřevěné a ocelové schody a schodiště na zakázku. Máme za sebou téměř 20 let zkušeností a tisíce realizací po celé Evropě. Digitální zaměření po celé ČR je zdarma.SYSTRA - žaluzie, rolety, markýzy
Český výrobce stínící techniky - dodáváme venkovní žaluzie, screenové rolety, venkovní rolety, interiérové stínění, markýzy a slunolamy. Atypy jsou naše specialita.Dřevěné šperky a bytové dekorace
Výrobky ze dřeva - dřevěné šperky, módní a bytové doplňky, velikonoční a vánočná dekorace. Široká nabídka produktů přímo od českého výrobce.
Další články na téma Poradenství a služby
Tipy, jak správně prezentovat nemovitost k pronájmu
Poté, co se vám ozval potenciální nájemník o vámi nabízené bydlení, přichází kromě plánování prohlídek také představení nemovitosti. Pokud chcete udělat ten nejlepší dojem a najít si skvělého nájemníka, inspirujte se našimi tipy, jak správně prezentovat svou pronajímanou nemovitost.
Přepis energií: Jak na to snadno a rychle?
Zdají se vám vaše účty za elektřinu moc vysoké? Snažíte se snížit spotřebu, ale přesto platíte hodně? V tom případě jste možná přemýšleli i nad změnou dodavatele. V dnešní době to zvládnete snadno a rychle z pohodlí domova. Podívejte se, jak na to.
Dala Vám realitka nůž na krk? Pomůže Vám rychlá půjčka
S tou budete moci zálohu na vybraný byt či dům složit prakticky okamžitě (v ideální den ještě v době podání žádosti o půjčku). Nestane se Vám tedy to, že Vám kvůli čekání na výplatu „vyfoukne“ vysněnou nemovitost někdo jiný. Zajímají Vás podrobnosti této nabídky Pokračujte ve čtení!
Reklamace a ochrana spotřebitelů
Osobní zkušenosti a zdánlivě spletitá džungle formalit při vyřizování reklamací či výměny zboží mnohé dokáže odradit natolik, že raději oželí své peníze, než by vadné zboží reklamovali. Stačí málo. Pokud znáte svá práva, nebo víte, kam se obrátit v případě, že s reklamací potřebujete poradit, nemusí být tento proces složitým martýriem.
Převod bytu do osobního vlastnictví – co možná nevíte?
Privatizace bytů už probíhá nějaký čas v podstatě ve všech městech, obcích a městských částech České republiky. Máte-li tedy v plánu převést nejen družstevní byt do osobního vlastnictví, následující řádky jsou určeny právě vám.
Na co pamatovat při koupi pozemku
Jestliže kupujete pozemek, základní otázka samozřejmě zní, k čemu jej potřebujete. Většina lidí si pozemek koupí proto, že na něm chce stavět, avšak nákup pozemku na lukrativním místě může být i vhodnou investicí a uložením „přebytečných“ peněž do budoucna, nebo krátkodobou spekulací.
Jak na neplatiče nájmu?
Pokud má člověk vlastní byt, je to výhra. Většinou si na něj musíme našetřit nebo půjčit peníze v bance a následně splácet nemalou hypotéku. Může se však stát, že se naše životní situace časem změní, najdeme si třeba partnera a nastěhujeme se k němu. Vyvstává tak otázka, co s druhým bytem? Nejlepším řešením je ho pronajímat, má to však svá úskalí.
Darování nemovitosti dětem? Je výhodnější než dědictví, ale...
Nemovitost je často to nejcennější, co chtějí rodiče svým dětem zanechat. Možností, jak to učinit, je hned několik. Vše je možné nechat až na případné dědické řízení, stále více lidí ale přistupuje k darování majetku již za svého života. Pro potomky je to totiž finančně výhodnější.