ČOI a ochrana spotřebitele
17.07.2010
Česká obchodní inspekce (ČOI) zajišťuje pro občany servis poskytující informace k spotřebitelské tématice. Mezi nejčastěji řešené spotřebitelské potíže patří otázky reklamačního řízení. Zde může ČOI účinně pomoci.
Nejčastější spory
Mezi otázky reklamačního řízení spadají nejčastěji ty, které řeší rozpor s uplatňováním reklamací a kupní smlouvou v období prvních šesti měsíců od zakoupení zboží či s ověřováním dodržení zákonem stanovené lhůty k vyřízení reklamace.
V pořadí druhým nejčastěji řešeným okruhem potíží je nedodržení termínů a rozsahu služby, který se projevuje především v současné době zvláště u smluv o dílo souvisejících s výstavbou či rekonstrukcí rodinných domů a bytů. Bez řádně uzavřené písemné objednávky se však i zde manévrovací prostor ČOI značně zmenšuje. Převážná část takto vzniklých problémů musí být následně řešena občanskoprávní cestou, stejně jako spory v reklamačním řízení.
K dalším dotazům a podnětům patří například podezření na nebezpečnost prodávaných výrobků, a to především zboží pro děti (hračky, oblečení aj.), nedodržování zásad poctivosti prodeje, neposkytování zákonem stanovených informací při prodeji věcí a služeb, případně nevydávání dokladů o zakoupení výrobku nebo služby na vyžádání spotřebitele.
Předváděcí akce a podomní prodej
Další početná skupina dotazů se týká problematiky prodeje prostřednictvím komunikačních prostředků na dálku, a to především prostřednictvím internetu a prodeje mimo prostory obvyklé k podnikání, kam náleží zejména předváděcí akce a podomní prodej.
Tady je nutné připomenout, že ČOI sice může prověřovat, zda se prodejce při nabídce a následném prodeji nedopouští nekalých obchodních praktik, ale zároveň nemá šanci zpětně klamavé či dokonce agresivní obchodní praktiky při těchto prodejích prokázat. Často je to značně složité, ne-li přímo nemožné, zejména pokud se prodej mimo prostory obvyklé k podnikání týká v převážné míře seniorů.
Pokud vezmeme v úvahu, že kupní smlouvy, které se uzavírají v průběhu předváděcích akcí, jsou velmi často v poslední době doprovázeny také uzavřením smlouvy o spotřebitelském úvěru, pak lze právě seniorům doporučit návštěvu poradensko-informační kanceláře ČOI již v rámci prevence. Je rozumné nečekat, až se v důsledku podcenění rizik zadluží zakoupením v mnohých případech nepotřebného a značně předraženého zboží.
Důležitá je prevence
Podobné spotřebitelské potíže jsou kompetentní pracovníci ČOI připraveni řešit v rozsahu svých pravomocí. Jde především o případy vyřizování reklamací zboží a služeb, záručních lhůt, odstranitelných vad zboží, internetového obchodování, nákupu věcí na předváděcích akcích apod. Pro případ konzultací konkrétních případů je dobré si dopředu připravit a vzít s sebou veškeré podklady týkající se zboží či služby jako je doklad o zakoupení, smlouvu, fakturu, reklamační protokol, případně další korespondenci vztahující se k případu.
V zájmu spotřebitelů by však všeobecně mělo být, aby poradensko-informační služby ČOI mnohem více využívali především v rámci prevence a nejen v případech, kdy už problémy vznikly. Zásada, že neznalost zákona neomlouvá, totiž platí stejně pro prodejce, jako pro spotřebitele.
Co nespadá do pravomoci ČOI
Spotřebitelé by si však měli uvědomit, že do kompetence ČOI nepatří přezkoumávání správnosti rozhodnutí prodejce v reklamačním řízení. Proto by se spory vzniklé nesouhlasem spotřebitele se závěry reklamačního řízení měly ve většině případů řešit občanskoprávní cestou.
-ar-
Články s podobnou tématikou
Reklamace a ochrana spotřebitelů
Proč je dobré pojistit si hypotéku
6 nejčastějších chyb při pojišťování majetku
V registru dlužníků pod drobnohledem
Jak najít poctivou nebankovní půjčku?
Článek byl zobrazen 11651 krát.
Diskuze k článku
diskriminace zákazníků
Petr Dostál | 07.12.2022 12:54:56
Vážení, v prodejně TESCO na Lukách zavedli dvojí ceny. Jedna běžná drahá, druhá na jejich kartu výrazně levnější. Kartu ván však vydají pouze na chytrý telefon, takže méně majetní musí kupovat podstatně dražší zboží. Také samotné označování cen u zboží je záměrně zavádějící. Jak je možně tuto zcela jednoznačnou diskriminaci provozovat bez právního postihu?
Kontextová reklama
Domácí vodíková terapie ImunoH2!
Vodíkové terapie pomáhají při respiračních onemocněních, výrazně ulevují od postcovidových potíží, při chronické únavě a poruchách spánku. Vodíkové inhalace si můžete dopřát v klidu svého domova anebo při návštěvě našeho ImunoH2 centra, Praha 9Schody na zakázku od českého výrobce
Trepp-art vám nabízí dřevěné a ocelové schody a schodiště na zakázku. Máme za sebou téměř 20 let zkušeností a tisíce realizací po celé Evropě. Digitální zaměření po celé ČR je zdarma.Kvalitní nábytek české výroby
Moderní český nábytek za rozumnou cenu - kuchyně, obývací pokoje, ložnice, dětské pokoje, předsíně, kanceláře. Vybavte si celý dům v jednom stylu. Nábytek MONARC - nábytek s tradicí od roku 1991.Tepelná čerpadla Mach – Chameleon
Česká tepelná čerpadla Mach Chameleon s rozsáhlým řízením. Servis a vzdálená správa přímo od výrobce s tradicí 28 let. Vývoj, výroba, instalace a servis tepelných čerpadel.Umělé zelené stěny do soukromých i komerčních interiérů
Umělé zelené stěny FLORUM jsou trvanlivé, nenáročné na údržbu a poskytují vysokou míru zakrytí. Nepotřebují závlahu a jsou vhodné i do tmavých míst
Další články na téma Poradenství a služby

Jak Češi v roce 2025 zvyšují hodnotu svého bydlení?
Bydlení v Česku je v roce 2025 cennější než kdy dřív – ceny nemovitostí stouply za poslední rok o 8 %, podle Českého statistického úřadu (ČSÚ), a trh zůstává napjatý. V Praze se průměrná cena bytu 2+kk pohybuje kolem 7,2 milionu Kč, v Brně 5,7 milionu Kč, a i v Ostravě nebo Plzni si za slušný domov připlatíte přes 3 miliony.

Sjednáváme hypotéku: na co se nás budou ptát?
Rozhodli jste se, že pronájem či bydlení u rodičů vyměníte za vlastní byt? Nebo máte pozemek a chcete co nejdříve začít stavět? Už víte, že bydlení zafinancujete pomocí hypotéky? Výborně, jedno z nejdůležitějších rozhodnutí v životě máte za sebou. Teď vás čeká několik schůzek v bance či doma s finančním poradcem. Víte, jaké dotazy a proč můžete při sjednávání hypotéky očekávat? Pojďme se na ně podívat.

Spotřebitelské úvěry v roce 2013
Chcete rekonstruovat, nebo si potřebujete koupit nové auto, ale nemáte peněz nazbyt? Rychlým a jednoduchým řešením, jak přijít k penězům může být spotřebitelský úvěr. Hrozba toho, že se dostanete do kolotoče dluhů, už není tak veliká, začala totiž platit novela zákona o spotřebitelských úvěrech. Vždy je ale třeba být ve střehu.

Pohroma jménem prasklé potrubí – jak si s ní úspěšně poradit?
Pohromy v domácnosti přicházejí nečekaně a vždy v tu nejnevhodnější dobu. Zastaralé potrubí, které z ničeho nic praskne, je jednou z nich. Sice to může znít jako banální problém, ale škody se mnohdy vyšplhají do milionů korun, tím spíš, pokud voda zasáhne i majetek sousedů. Jak těmto nepříjemným situacím předcházet a jak je řešit, když už nastanou?

Věřitelství, aneb jak půjčit peníze a nenaletět?
Možná jste se sami už někdy v životě stali věřitelem, když jste kamarádovi půjčili peníze v dobré víře, že vám je brzy vrátí. Bohužel se tak nestalo a vy jste ve výsledku přišli o nejen o peníze, ale i o kamaráda. Při půjčování peněz je dobré vědět, jakých chyb se vyvarovat a na co si dát pozor. Vyřešit dilema jestli půjčit či nepůjčit pro vás pak bude jednodušší.

Jak na neplatiče nájmu?
Pokud má člověk vlastní byt, je to výhra. Většinou si na něj musíme našetřit nebo půjčit peníze v bance a následně splácet nemalou hypotéku. Může se však stát, že se naše životní situace časem změní, najdeme si třeba partnera a nastěhujeme se k němu. Vyvstává tak otázka, co s druhým bytem? Nejlepším řešením je ho pronajímat, má to však svá úskalí.

Potřebujete půjčit peníze, ale nevíte, kde jsou půjčky výhodné? Jednoduše si je srovnejte.
Alespoň občas se drtivá většina z nás dostane do situace, kdy potřebujeme finanční injekci. Stává se to v situacích, kdy dojde k nečekané nepříjemné události, jako např. poruše auta, vypovězení plynového kotle, když potřebujeme dětem zaplatit kroužky ve škole atd. Stejně tak nás ale do této situace může dostat nezodpovědný zaměstnavatel, který otálí se zasláním výplaty na náš účet, a my zjišťujeme, že bankovní účet i peněženka zejí prázdnotou.

Nepodceňujte pojištění domácnosti
V domácnosti máme spoustu cenných věcí, o které se bojíme. Jejich hodnota mnohdy není malá a znovu už bychom si je třeba nepořídili. Abychom svou investici do vybavení domácnosti ochránili, je dobré domácnost pojistit.