ČOI a ochrana spotřebitele
17.07.2010
Česká obchodní inspekce (ČOI) zajišťuje pro občany servis poskytující informace k spotřebitelské tématice. Mezi nejčastěji řešené spotřebitelské potíže patří otázky reklamačního řízení. Zde může ČOI účinně pomoci.
Nejčastější spory
Mezi otázky reklamačního řízení spadají nejčastěji ty, které řeší rozpor s uplatňováním reklamací a kupní smlouvou v období prvních šesti měsíců od zakoupení zboží či s ověřováním dodržení zákonem stanovené lhůty k vyřízení reklamace.
V pořadí druhým nejčastěji řešeným okruhem potíží je nedodržení termínů a rozsahu služby, který se projevuje především v současné době zvláště u smluv o dílo souvisejících s výstavbou či rekonstrukcí rodinných domů a bytů. Bez řádně uzavřené písemné objednávky se však i zde manévrovací prostor ČOI značně zmenšuje. Převážná část takto vzniklých problémů musí být následně řešena občanskoprávní cestou, stejně jako spory v reklamačním řízení.
K dalším dotazům a podnětům patří například podezření na nebezpečnost prodávaných výrobků, a to především zboží pro děti (hračky, oblečení aj.), nedodržování zásad poctivosti prodeje, neposkytování zákonem stanovených informací při prodeji věcí a služeb, případně nevydávání dokladů o zakoupení výrobku nebo služby na vyžádání spotřebitele.
Předváděcí akce a podomní prodej
Další početná skupina dotazů se týká problematiky prodeje prostřednictvím komunikačních prostředků na dálku, a to především prostřednictvím internetu a prodeje mimo prostory obvyklé k podnikání, kam náleží zejména předváděcí akce a podomní prodej.
Tady je nutné připomenout, že ČOI sice může prověřovat, zda se prodejce při nabídce a následném prodeji nedopouští nekalých obchodních praktik, ale zároveň nemá šanci zpětně klamavé či dokonce agresivní obchodní praktiky při těchto prodejích prokázat. Často je to značně složité, ne-li přímo nemožné, zejména pokud se prodej mimo prostory obvyklé k podnikání týká v převážné míře seniorů.
Pokud vezmeme v úvahu, že kupní smlouvy, které se uzavírají v průběhu předváděcích akcí, jsou velmi často v poslední době doprovázeny také uzavřením smlouvy o spotřebitelském úvěru, pak lze právě seniorům doporučit návštěvu poradensko-informační kanceláře ČOI již v rámci prevence. Je rozumné nečekat, až se v důsledku podcenění rizik zadluží zakoupením v mnohých případech nepotřebného a značně předraženého zboží.
Důležitá je prevence
Podobné spotřebitelské potíže jsou kompetentní pracovníci ČOI připraveni řešit v rozsahu svých pravomocí. Jde především o případy vyřizování reklamací zboží a služeb, záručních lhůt, odstranitelných vad zboží, internetového obchodování, nákupu věcí na předváděcích akcích apod. Pro případ konzultací konkrétních případů je dobré si dopředu připravit a vzít s sebou veškeré podklady týkající se zboží či služby jako je doklad o zakoupení, smlouvu, fakturu, reklamační protokol, případně další korespondenci vztahující se k případu.
V zájmu spotřebitelů by však všeobecně mělo být, aby poradensko-informační služby ČOI mnohem více využívali především v rámci prevence a nejen v případech, kdy už problémy vznikly. Zásada, že neznalost zákona neomlouvá, totiž platí stejně pro prodejce, jako pro spotřebitele.
Co nespadá do pravomoci ČOI
Spotřebitelé by si však měli uvědomit, že do kompetence ČOI nepatří přezkoumávání správnosti rozhodnutí prodejce v reklamačním řízení. Proto by se spory vzniklé nesouhlasem spotřebitele se závěry reklamačního řízení měly ve většině případů řešit občanskoprávní cestou.
-ar-
Články s podobnou tématikou
Reklamace a ochrana spotřebitelů
Proč je dobré pojistit si hypotéku
6 nejčastějších chyb při pojišťování majetku
V registru dlužníků pod drobnohledem
Jak najít poctivou nebankovní půjčku?
Článek byl zobrazen 9898 krát.
Diskuze k článku
diskriminace zákazníků
Petr Dostál | 07.12.2022 12:54:56
Vážení, v prodejně TESCO na Lukách zavedli dvojí ceny. Jedna běžná drahá, druhá na jejich kartu výrazně levnější. Kartu ván však vydají pouze na chytrý telefon, takže méně majetní musí kupovat podstatně dražší zboží. Také samotné označování cen u zboží je záměrně zavádějící. Jak je možně tuto zcela jednoznačnou diskriminaci provozovat bez právního postihu?
Kontextová reklama
KATYS - výroba nábytku, oken a dveří na míru
Potřebujete kvalitní nábytek, okna nebo dveře na zakázku? Na míru vám vyrobíme dřevěná okna, interiérové i vchodové dveře, nábytek nebo kuchyni. Máme více než 20 let zkušeností a tisíce spokojených zákazníků.Léto na nové terase
Terasy a ploty, WPC i dřevěné materiály, různé dekory, realizace na klíč profesionálně a kvalitně. Terasová prkna skladem, vyberte si terasu na našem e-shopu nebo nás navštivte v terasovém centru a objednejte si termín realizace včas. Poradíme Vám s projektem i Vašimi představami.
Další články na téma Poradenství a služby

Víte, jak pojistit vaši domácnost?
Pojištění domácnosti je pro vás finanční ochranou v případě, že neočekávaně ztratíte svůj byt, jakožto i vybavení, které je v něm. To platí také pro jakékoli poškození nebo krádež. Zjistěte, jak si správně pojistit domácnost.

Pojištění odpovědnosti za škodu se hodí nejen v předvánočním shonu
V životě nás může potkat spousta nečekaných a mnohdy i nepříjemných událostí. Někdy můžeme svou vlastní neopatrností, ale i bez vlastního přičinění způsobit někomu škodu. Poškozený pak má zákonné právo chtít škodu uhradit a s tím nám může pomoci pojištění odpovědnosti. Vyjde ročně na pár stokorun, ale ušetří i statisíce – smysl tedy rozhodně má.

Srovnání hypoték – jak si přehledně srovnat nabídky bank?
Jedna je taková a druhá zase maková, ale která je ta pravá? Hypotéka je závazek na mnoho let, vybírejte proto pečlivě. Najít tu nejlepší je práce podobná hledání jehly v kupce sena. Že se vám točí hlava z neznámých pojmů, zkratek, podezřele komplikovaných podmínek a zvláštních poplatků? Připadáte si, jak princ z pohádky o Popelce? Přestaňte běhat od banky k bance se střevíčkem. Víme, jak si přehledně a zdarma srovnat aktuální nabídky bank.

Srovnání hypoték – jak si vybrat tu nejvýhodnější hypotéku?
Kupujete byt či dům a rozhodli jste se jej financovat hypotékou? Pravděpodobně tak obcházíte banky a zjišťujete, která vám poskytne ten nejvýhodnější hypoteční úvěr. Ušetřit drahocenný čas můžete tím, že si nabídku hypoték jednotlivých bank porovnáte online na hypoteční kalkulačce. Získáte tak nezávislé a zcela objektivní srovnání hypoték všech bank.

Pohroma jménem prasklé potrubí – jak si s ní úspěšně poradit?
Pohromy v domácnosti přicházejí nečekaně a vždy v tu nejnevhodnější dobu. Zastaralé potrubí, které z ničeho nic praskne, je jednou z nich. Sice to může znít jako banální problém, ale škody se mnohdy vyšplhají do milionů korun, tím spíš, pokud voda zasáhne i majetek sousedů. Jak těmto nepříjemným situacím předcházet a jak je řešit, když už nastanou?

Přepis energií: Jak na to snadno a rychle?
Zdají se vám vaše účty za elektřinu moc vysoké? Snažíte se snížit spotřebu, ale přesto platíte hodně? V tom případě jste možná přemýšleli i nad změnou dodavatele. V dnešní době to zvládnete snadno a rychle z pohodlí domova. Podívejte se, jak na to.

Konsolidace půjček
Vzali jste si více půjček a nezvládáte je splácet? Není třeba panikařit, tuto nepříjemnou situaci vám může pomoci vyřešit konsolidace půjček. Sloučením všech vašich půjček a dluhů do jedné pohledávky se vaše pravidelná měsíční splátka sníží, splácení bude přehlednější a ještě ušetříte spoustu peněz na poplatcích.

ČOI a ochrana spotřebitele
Česká obchodní inspekce (ČOI) zajišťuje pro občany servis poskytující informace k spotřebitelské tématice. Mezi nejčastěji řešené spotřebitelské potíže patří otázky reklamačního řízení. Zde může ČOI účinně pomoci.