ČOI a ochrana spotřebitele
17.07.2010
Česká obchodní inspekce (ČOI) zajišťuje pro občany servis poskytující informace k spotřebitelské tématice. Mezi nejčastěji řešené spotřebitelské potíže patří otázky reklamačního řízení. Zde může ČOI účinně pomoci.
Nejčastější spory
Mezi otázky reklamačního řízení spadají nejčastěji ty, které řeší rozpor s uplatňováním reklamací a kupní smlouvou v období prvních šesti měsíců od zakoupení zboží či s ověřováním dodržení zákonem stanovené lhůty k vyřízení reklamace.
V pořadí druhým nejčastěji řešeným okruhem potíží je nedodržení termínů a rozsahu služby, který se projevuje především v současné době zvláště u smluv o dílo souvisejících s výstavbou či rekonstrukcí rodinných domů a bytů. Bez řádně uzavřené písemné objednávky se však i zde manévrovací prostor ČOI značně zmenšuje. Převážná část takto vzniklých problémů musí být následně řešena občanskoprávní cestou, stejně jako spory v reklamačním řízení.
K dalším dotazům a podnětům patří například podezření na nebezpečnost prodávaných výrobků, a to především zboží pro děti (hračky, oblečení aj.), nedodržování zásad poctivosti prodeje, neposkytování zákonem stanovených informací při prodeji věcí a služeb, případně nevydávání dokladů o zakoupení výrobku nebo služby na vyžádání spotřebitele.
Předváděcí akce a podomní prodej
Další početná skupina dotazů se týká problematiky prodeje prostřednictvím komunikačních prostředků na dálku, a to především prostřednictvím internetu a prodeje mimo prostory obvyklé k podnikání, kam náleží zejména předváděcí akce a podomní prodej.
Tady je nutné připomenout, že ČOI sice může prověřovat, zda se prodejce při nabídce a následném prodeji nedopouští nekalých obchodních praktik, ale zároveň nemá šanci zpětně klamavé či dokonce agresivní obchodní praktiky při těchto prodejích prokázat. Často je to značně složité, ne-li přímo nemožné, zejména pokud se prodej mimo prostory obvyklé k podnikání týká v převážné míře seniorů.
Pokud vezmeme v úvahu, že kupní smlouvy, které se uzavírají v průběhu předváděcích akcí, jsou velmi často v poslední době doprovázeny také uzavřením smlouvy o spotřebitelském úvěru, pak lze právě seniorům doporučit návštěvu poradensko-informační kanceláře ČOI již v rámci prevence. Je rozumné nečekat, až se v důsledku podcenění rizik zadluží zakoupením v mnohých případech nepotřebného a značně předraženého zboží.
Důležitá je prevence
Podobné spotřebitelské potíže jsou kompetentní pracovníci ČOI připraveni řešit v rozsahu svých pravomocí. Jde především o případy vyřizování reklamací zboží a služeb, záručních lhůt, odstranitelných vad zboží, internetového obchodování, nákupu věcí na předváděcích akcích apod. Pro případ konzultací konkrétních případů je dobré si dopředu připravit a vzít s sebou veškeré podklady týkající se zboží či služby jako je doklad o zakoupení, smlouvu, fakturu, reklamační protokol, případně další korespondenci vztahující se k případu.
V zájmu spotřebitelů by však všeobecně mělo být, aby poradensko-informační služby ČOI mnohem více využívali především v rámci prevence a nejen v případech, kdy už problémy vznikly. Zásada, že neznalost zákona neomlouvá, totiž platí stejně pro prodejce, jako pro spotřebitele.
Co nespadá do pravomoci ČOI
Spotřebitelé by si však měli uvědomit, že do kompetence ČOI nepatří přezkoumávání správnosti rozhodnutí prodejce v reklamačním řízení. Proto by se spory vzniklé nesouhlasem spotřebitele se závěry reklamačního řízení měly ve většině případů řešit občanskoprávní cestou.
-ar-
Články s podobnou tématikou
Reklamace a ochrana spotřebitelů
Proč je dobré pojistit si hypotéku
6 nejčastějších chyb při pojišťování majetku
V registru dlužníků pod drobnohledem
Jak najít poctivou nebankovní půjčku?
Článek byl zobrazen 10645 krát.
Diskuze k článku
diskriminace zákazníků
Petr Dostál | 07.12.2022 12:54:56
Vážení, v prodejně TESCO na Lukách zavedli dvojí ceny. Jedna běžná drahá, druhá na jejich kartu výrazně levnější. Kartu ván však vydají pouze na chytrý telefon, takže méně majetní musí kupovat podstatně dražší zboží. Také samotné označování cen u zboží je záměrně zavádějící. Jak je možně tuto zcela jednoznačnou diskriminaci provozovat bez právního postihu?
Kontextová reklama
Moderní rodinné domy ze zateplených tvárnic Durisol
Zateplené tvárnice DURISOL mají řadu předností. Domy stavěné z tohoto systému jsou navíc moderní, promyšlené do posledního detailu a krásné. Prohlédněte si náš katalog RD!Terasy na klíč - rok 2024 na nové terase
Terasy a ploty, WPC i dřevěné materiály, různé dekory, realizace na klíč profesionálně a kvalitně. Terasová prkna skladem, vyberte si terasu na našem e-shopu nebo nás navštivte v terasovém centru a objednejte si termín realizace včas. Poradíme vám s projektem dle vašich představ.Nábytek ENO - nábytek, postele a sedací soupravy on-line
Široká nabídka sedacího nábytku, nábytku do obývacího pokoje, dětského nábytku, ložnicového nábytku, nábytku do kuchyně a jídelny, rustikálního nábytku, kancelářského nábytku a zahradního nábytku. 1200 m2 výstavní a prodejní plochy, vlastní doprava.Kvalitní nábytek české výroby
Moderní český nábytek za rozumnou cenu - kuchyně, obývací pokoje, ložnice, dětské pokoje, předsíně, kanceláře. Vybavte si celý dům v jednom stylu. Nábytek MONARC - nábytek s tradicí od roku 1991.Tepelná čerpadla Mach – Chameleon
Vysoce výkonná česká tepelná čerpadla Mach Chameleon. Servis a vzdálená správa přímo od výrobce s dlouholetou tradicí. Vývoj, výroba, instalace a servis tepelných čerpadel.Schody na zakázku od českého výrobce
Trepp-art vám nabízí dřevěné a ocelové schody a schodiště na zakázku. Máme za sebou téměř 20 let zkušeností a tisíce realizací po celé Evropě. Digitální zaměření po celé ČR je zdarma.
Další články na téma Poradenství a služby
Jak na neplatiče nájmu?
Pokud má člověk vlastní byt, je to výhra. Většinou si na něj musíme našetřit nebo půjčit peníze v bance a následně splácet nemalou hypotéku. Může se však stát, že se naše životní situace časem změní, najdeme si třeba partnera a nastěhujeme se k němu. Vyvstává tak otázka, co s druhým bytem? Nejlepším řešením je ho pronajímat, má to však svá úskalí.
Platební rozkaz aneb než u vás zazvoní exekutor
Exekuce – možná si říkáte, že něco takového vás nemůže potkat, ale pravdou je, že se to může stát naprosto komukoliv. Stačí, pokud jste nezaplatili jednu jedinou složenku! Nejhorší je, že to nemuselo být ani vaší vinou, ale toho, komu dlužíte, to nemusí vůbec zajímat. Jednoho dne se tak můžete dočkat platebního rozkazu od soudu…
Průvodce refinancováním hypotéky. Vše zvládnete i online
Pokud se blíží konec fixace vaší hypotéky, je vhodné se několik měsíců předem zamyslet nad refinancováním. Tímto krokem můžete nejen ušetřit, ale také získat lepší podmínky a zlepšit svou finanční situaci. Jak vám refinancování pomůže, kdy je pro vás vhodné a jak ho zařídit?
Převod bytu do osobního vlastnictví – co možná nevíte?
Privatizace bytů už probíhá nějaký čas v podstatě ve všech městech, obcích a městských částech České republiky. Máte-li tedy v plánu převést nejen družstevní byt do osobního vlastnictví, následující řádky jsou určeny právě vám.
Spotřebitelské úvěry v roce 2013
Chcete rekonstruovat, nebo si potřebujete koupit nové auto, ale nemáte peněz nazbyt? Rychlým a jednoduchým řešením, jak přijít k penězům může být spotřebitelský úvěr. Hrozba toho, že se dostanete do kolotoče dluhů, už není tak veliká, začala totiž platit novela zákona o spotřebitelských úvěrech. Vždy je ale třeba být ve střehu.
Pohroma jménem prasklé potrubí – jak si s ní úspěšně poradit?
Pohromy v domácnosti přicházejí nečekaně a vždy v tu nejnevhodnější dobu. Zastaralé potrubí, které z ničeho nic praskne, je jednou z nich. Sice to může znít jako banální problém, ale škody se mnohdy vyšplhají do milionů korun, tím spíš, pokud voda zasáhne i majetek sousedů. Jak těmto nepříjemným situacím předcházet a jak je řešit, když už nastanou?
ČOI a ochrana spotřebitele
Česká obchodní inspekce (ČOI) zajišťuje pro občany servis poskytující informace k spotřebitelské tématice. Mezi nejčastěji řešené spotřebitelské potíže patří otázky reklamačního řízení. Zde může ČOI účinně pomoci.
Hypotéka naruby. Nechte si vyplatit váš dům či byt a užijte si zralý věk
Žijeme v době, kdy se řada z nás ocitá v nelehkých životních situacích a na důchod ani raději nepomýšlíme. Kde ale později vzít potřebné finance, abychom příjemně a hlavně se ctí dožili? Pomoci vám může v budoucnu hypotéka naruby nebo dnes už také zpětný odkup nemovitosti, který nabízejí některé firmy. Jak to vypadá v praxi?